Guideskolan del 2

En kväll åkte vi in till Barcelona och Camp Nou för att se på en fotbollsmatch.  Det var en Champions Leaguematch mellan FC Barcelona och Roma. Matchen var riktigt spännande och det var verkligen en upplevelse att besöka Camp Nou. Jag som inte är så himla intresserad av fotboll tyckte att det bästa med matchen var stämningen, haha!

En dag hade vi barndisco på schemat. Bara en sån sak att vi på 20 minuter skulle gå upp till rummet och klä ut oss till barn var vardag för oss nere i Spanien. Så sjukt kul!

En dag åkte vi på utflykt till Barcelona. Syftet var att vi skulle se hur en riktig utflykt går till. Vi besökte bland annat La Sagrada de Familia.

Vi besökte också OS-stadion från 1992. Lite synd att en sån fin stadion inte används till något längre. Känns ju hemskt att bygga upp fina anläggningar som används en kort tid för att sedan förfalla. Men jaa, jag vet ju inget om sånt men den känslan fick jag.

Sista stoppet på vår utflykt var en utsiktsplats ovanför stadion. Riktigt häftigt att se Barcelona uppifrån. Efter det fick vi fritid och den spenderade vi på La Rambla. Fick verkligen mersmak för Barcelona och vill gärna åka dit en weekend eller liknande snart för att utforska staden närmare.

Under de fem veckor vi befann oss i Spanien hade vi sex stycken examen. Två skriftliga och fyra praktiska. De praktiska var: transfer, välkomstmöte, utflykt och första hjälpen. Transfer och utflykt förverkligades i en buss. Vi var en grupp som lekte turister och så fick vi gå upp i bussen i tur och ordning för att framföra vår presentation. Kan säga att det verkligen var en utmaning eftersom vi inte fick ha papper och vi hade en viss tid på oss som det skulle presenteras på. Blev nog en och annan black out där. Men bra gick det ändå och sist och slutligen var det väldigt roligt. Extra roligt var det att se att man verkligen klarar av det fastän man känner av pressen. I och med att vi hade så pass många examen hann man aldrig plugga till dem till 100%. De skriftliga provena hann jag aldrig läsa på och ändå gick det bra. De praktiska hann jag öva på lite mera som tur. Det var en hel del som man skulle memorera och kunna utantill i en viss bestämd ordning.

En dag i slutet hann vi gå ut på lite mera sightseeing i Lloret de Mar. Hann faktiskt inte se så mycket av staden under veckorna vi var där. Det var för intensivt för att vi skulle hinna med något sånt. Somtur ordnades en viss undervisning ute i staden så på så vis fick vi ändå se en del.

Fanns en fin utsiktsplats där vi hade lite undervisning emellanåt.

Vi var ju i Spanien precis då det började bli jul. Någon större julfeelis fick jag nog inte medan vi var där. Men bland annat lucia dök upp även i Spanien så att vi ens kunde förstå att julen närmade sig.

Guideskolan skulle inte varit någonting om det inte var för dessa härliga människor. Mina Norrvalla-klasskompisar. De var ett otroligt bra stöd i hela processen och utan dem skulle inte upplevelsen alls varit samma sak. Så himla himla himla skönt att känna ett gäng då man åkte ner till Spanien. De här människorna är verkligen bäst och jag saknar dem varje dag! ♥

Under guideskolan fick vi köpa olika utflykter och en dag åkte ett gäng iväg till Andorra. Det tog ca 2 timmar med buss att åka dit från Lloret de Mar. Superfint land. Det fanns berg så långt ögat kunde nå. Häftig upplevelse att vara där. Skulle velat sett lite mer av landet då vi väl var där men p.ga. tidsbrist blev det mest shopping. En del var också på rafting men det var jag för feg för, haha :D

Sista dagen var kommen och vi fick våra betyg. En svensk och en dansk skulle komma upp på scen och hämta betyget och efteråt togs en bild. Sista dagen var så rolig! Instruktörerna höll program, vi fick våra betyg, äta middag och fira den sista kvällen på Dream Café. Tidigt morgonen därpå åkte bussen iväg till Barcelona Airport och vår guideskola var slut.

Har fått så otroligt fina minnen från guideskolan som jag inte skulle byta ut för någonting i världen. Det har verkligen varit en crazy journey. Tänk vad mycket man hinner uppleva på endast fem veckor och hur mycket man hinner utvecklas som person. Det är helt otroligt!
Är ni lite osäkra på vad ni vill göra i framtiden tycker jag absolut att ni ska gå på Service & CO's guideskola. Det är något utöver det vanliga och man får verkligen minnen för livet där. Är sååå glad att jag tog beslutet och gick skolan. Har verkligen haft en annorlunda höst och det var nog det bästa som kunde hända mig. Nu får vi se vad framtiden för med sig. Jag har inga planer för tillfället men jag har lite funderingar över vad jag vill och att åka och uppleva världen skulle verkligen vara något jag vill göra!

Det var lite kort om vad som hände i Spanien medan jag var där. Det är så himla svårt att sätta ord på vad jag har upplevt där. Det måste verkligen upplevas för att man ska kunna förstå vad det riktigt går ut på. Men välinvesterade pengar är det verkligen.