Guideskolan del 2

En kväll åkte vi in till Barcelona och Camp Nou för att se på en fotbollsmatch.  Det var en Champions Leaguematch mellan FC Barcelona och Roma. Matchen var riktigt spännande och det var verkligen en upplevelse att besöka Camp Nou. Jag som inte är så himla intresserad av fotboll tyckte att det bästa med matchen var stämningen, haha!

En dag hade vi barndisco på schemat. Bara en sån sak att vi på 20 minuter skulle gå upp till rummet och klä ut oss till barn var vardag för oss nere i Spanien. Så sjukt kul!

En dag åkte vi på utflykt till Barcelona. Syftet var att vi skulle se hur en riktig utflykt går till. Vi besökte bland annat La Sagrada de Familia.

Vi besökte också OS-stadion från 1992. Lite synd att en sån fin stadion inte används till något längre. Känns ju hemskt att bygga upp fina anläggningar som används en kort tid för att sedan förfalla. Men jaa, jag vet ju inget om sånt men den känslan fick jag.

Sista stoppet på vår utflykt var en utsiktsplats ovanför stadion. Riktigt häftigt att se Barcelona uppifrån. Efter det fick vi fritid och den spenderade vi på La Rambla. Fick verkligen mersmak för Barcelona och vill gärna åka dit en weekend eller liknande snart för att utforska staden närmare.

Under de fem veckor vi befann oss i Spanien hade vi sex stycken examen. Två skriftliga och fyra praktiska. De praktiska var: transfer, välkomstmöte, utflykt och första hjälpen. Transfer och utflykt förverkligades i en buss. Vi var en grupp som lekte turister och så fick vi gå upp i bussen i tur och ordning för att framföra vår presentation. Kan säga att det verkligen var en utmaning eftersom vi inte fick ha papper och vi hade en viss tid på oss som det skulle presenteras på. Blev nog en och annan black out där. Men bra gick det ändå och sist och slutligen var det väldigt roligt. Extra roligt var det att se att man verkligen klarar av det fastän man känner av pressen. I och med att vi hade så pass många examen hann man aldrig plugga till dem till 100%. De skriftliga provena hann jag aldrig läsa på och ändå gick det bra. De praktiska hann jag öva på lite mera som tur. Det var en hel del som man skulle memorera och kunna utantill i en viss bestämd ordning.

En dag i slutet hann vi gå ut på lite mera sightseeing i Lloret de Mar. Hann faktiskt inte se så mycket av staden under veckorna vi var där. Det var för intensivt för att vi skulle hinna med något sånt. Somtur ordnades en viss undervisning ute i staden så på så vis fick vi ändå se en del.

Fanns en fin utsiktsplats där vi hade lite undervisning emellanåt.

Vi var ju i Spanien precis då det började bli jul. Någon större julfeelis fick jag nog inte medan vi var där. Men bland annat lucia dök upp även i Spanien så att vi ens kunde förstå att julen närmade sig.

Guideskolan skulle inte varit någonting om det inte var för dessa härliga människor. Mina Norrvalla-klasskompisar. De var ett otroligt bra stöd i hela processen och utan dem skulle inte upplevelsen alls varit samma sak. Så himla himla himla skönt att känna ett gäng då man åkte ner till Spanien. De här människorna är verkligen bäst och jag saknar dem varje dag! ♥

Under guideskolan fick vi köpa olika utflykter och en dag åkte ett gäng iväg till Andorra. Det tog ca 2 timmar med buss att åka dit från Lloret de Mar. Superfint land. Det fanns berg så långt ögat kunde nå. Häftig upplevelse att vara där. Skulle velat sett lite mer av landet då vi väl var där men p.ga. tidsbrist blev det mest shopping. En del var också på rafting men det var jag för feg för, haha :D

Sista dagen var kommen och vi fick våra betyg. En svensk och en dansk skulle komma upp på scen och hämta betyget och efteråt togs en bild. Sista dagen var så rolig! Instruktörerna höll program, vi fick våra betyg, äta middag och fira den sista kvällen på Dream Café. Tidigt morgonen därpå åkte bussen iväg till Barcelona Airport och vår guideskola var slut.

Har fått så otroligt fina minnen från guideskolan som jag inte skulle byta ut för någonting i världen. Det har verkligen varit en crazy journey. Tänk vad mycket man hinner uppleva på endast fem veckor och hur mycket man hinner utvecklas som person. Det är helt otroligt!
Är ni lite osäkra på vad ni vill göra i framtiden tycker jag absolut att ni ska gå på Service & CO's guideskola. Det är något utöver det vanliga och man får verkligen minnen för livet där. Är sååå glad att jag tog beslutet och gick skolan. Har verkligen haft en annorlunda höst och det var nog det bästa som kunde hända mig. Nu får vi se vad framtiden för med sig. Jag har inga planer för tillfället men jag har lite funderingar över vad jag vill och att åka och uppleva världen skulle verkligen vara något jag vill göra!

Det var lite kort om vad som hände i Spanien medan jag var där. Det är så himla svårt att sätta ord på vad jag har upplevt där. Det måste verkligen upplevas för att man ska kunna förstå vad det riktigt går ut på. Men välinvesterade pengar är det verkligen.

Första tiden i Spanien

Utsikten från balkongen på hotellet Maria del Mar
Stranden, så himla härligt att kunna vara vid stranden och t.ex. ha lektion i december.

Första dagen körde skolan igång med dunder och brak. Massor med info och på eftermiddagen hade vi bland annat en guidad rundtur runt staden och en presentation om oss själva i mikrofon för hela klassen, haha! Det var spännande.

Skola hade vi varje dag från ca 8/9 på morgonen till 21/23 på kvällen. Vi hade en siesta dagligen och på kvällen hade vi självklart middag men annars var det väldigt mycket skola som gällde. Och skolan var verkligen något annat än den vi var vana vid från Finland. Tror inte jag hade tråkigt en enda lektion faktiskt. Instruktörerna var helt underbara, de var motiverade och kunde sin sak. Därför var det enkelt att orka följa med på lektionerna.

Förutom att gå i skola gjorde vi en massa andra roliga saker, bland annat var vi då och då till en bar i närheten som heter Dream Café.

Någon av de första dagarna hade vi ett mingle party där vi fick lära känna svenskarna och danskarna bättre.

En dag åkte vi till en park där man skulle klättra och åka linbanor. Det var otroligt läskigt men häftigt. Jag vet inte hur högt uppe vi var som högst, men jag kan säga som så att en bro som vi åkte på med bussen såg väldigt liten ut uppifrån träden. Här var jag nog verkligen utanför min comfortzone, höjdrädd som jag är.

En fredagskväll var vår utmaning att gå på 6-700 graders varmt kol barfota. Det här är inget skämt, vi gick verkligen på kol. Det var otroligt varmt (påriktigt? haha!) men en väldigt häftig upplevelse. Jag menar, hur många som läser den här bloggen kan säga att de har gått på glödande kol?

Som ni märker var det här en helt annan skolan än vi är vana vid. Det är en skola som alla borde få uppleva enligt mig. Självklart hade vi vanliga lektioner också där vi t.ex. lärde oss om försäljning, försäkringar, hur man håller ett välkomstmöte och så vidare. Men utbildningen innehöll sååå mycket mer än bara det. Jag tror faktiskt att jag har utmanat mig själv varje dag under hela utbildningen. Allt från att hålla transfer för andra personer i en buss till att gå på kol och åka linbanor mellan träden.

Fortsättning följer...

Service & Co nov/dec 2015

Alltså nu är det nog verkligen en hel evighet sedan jag senast skrev något här. Vi hade inte särskilt bra internet i Spanien på guideskolan så då blev det så här. Tid hade jag verkligen inte till att skriva något blogginlägg heller. Vi hade skola sju dagar i veckan i fem veckor. Två lediga dagar tror jag vi fick allt som allt. MEN det var det bästa, roligaste och mest fantastiska jag har varit med om i hela mitt liv. Jag har haft en så otroligt bra tid i Lloret de Mar så det är inte klokt. Service & Co levererade verkligen en underbar guideskola för oss elever och jag har lärt mig så otroligt mycket om mig själv och resebranschen under tiden jag var på skolan. Det var verkligen välbehövligt för min del att prova på något helt annat än det jag är utbildad till. Det har gett mig så otroligt mycket och nu vill jag inget annat än ut i världen för att utvecklas ännu mera som person. Jag undrar hur jag ska göra gällande bloggandet nu så att jag får något dokumenterat. Tror nästan det blir enklast om jag laddar upp bilder i olika inlägg och skriver lite text till bilderna. Vill ju ha något nerskrivet så jag kommer ihåg allt crazy vi har gjort där. För crazy är precis vad det har varit. Vi har blivit överraskade i princip varje dag under de fem veckor vi var där. Det tycker jag har varit det roligaste. Att inte veta vad som kommer att hända följande dag.