En annorlunda träningssäsong

 Blev inspirerad av Daniela att skriva ett inlägg om träning, så här kommer det! 
 
Det jag oroade mig mest för inför flytten till Kristinestad var: Hur ska jag hålla igång och träna medan jag bor hemma? I början gick det ganska trögt. Orkade ingenting på grund av att jag började jobba heltid. Nu några veckor senare tycker jag att jag har fått in en riktigt bra  träningsrutin. Jag har ju varit medlem på Elixia i Åbo i drygt två år och det var nog en väldigt stor omställning att inte träna där fyra till fem gånger i veckan i början. Dock har jag vant mig nu och insett att jag måste hitta alternativ till gymträningen (främst gruppass). 
 
Det jag tränar för tillfället är: 
 
1. Ett Zumbapass i veckan, så roligt att gå på LGFs Zumba igen efter en lång paus. 
 
2. Ett pass Kettlebell i veckan. ÅH det här är min nya kärlek! Det är så otroooooooligt roligt att gå på KB. Jag förstår inte hur jag har klarat av att leva utan det i 22 år. Det är verkligen sådär jäääävla jobbigt som jag vill att ett träningspass ska vara. Att man knappt orkar lyfta ben och armar efteråt och att man knappt får upp kopplingen på bilen då man kör hem. Då vet man att träningen har haft effekt and I LOVE IT!
 
3. Löpning. Löpning är tänkt att ska bli min nya favoritträning. Hur det går men den saken får vi se om någon vecka. Upplägget med löpningen ser iallafall ut såhär:
- ett pass korta intervaller i veckan (30 sekunders spurter + vila)
- ett långpass i veckan (hehe, låter mycket men jag lovar de handlar om ett par kilometer nu i början)
- ett pass långa intervaller i veckan  (3 minuter löpning + vila).
 
Det bästa av allt är att jag aldrig har känt mig så motiverad att springa förut. Jag började i måndags och imorgon före jobbet ska jag ut på min andra löptur. Jag har alltid tyckt att det är tråkigt att springa men nu när jag har ett schema att följa känns det mycket mer motiverande. Hoppas jag orkar hålla ut med det en tid nu så att jag ser att det blir lättare. Mitt huvudmål är att orka springa 10 kilometer i ett sträck men delmålet är 5 kilometer. Jag är fastbesluten att klara det och är säker på att jag kommer klara det. Anledningen till att jag valde just löpning är för att det är så himla enkelt att ta sig ut och springa. I och med att jag flyttar till Åland i sommar och kanske inte har samma möjligheter att träna där tänkte jag att löpning är en passlig sport. Att jag aldrig har varit en "springa länkar-typ" betyder inte att jag inte kan bli en sån människa. Vill man så kan man är mit motto i livet!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Blogg listad på Bloggtoppen.se
RSS 2.0